MUZEJ GRADA RIJEKE
 

ZAVODEĆI UMJETNOŠĆU - Lepeze iz zbirke Gradskog muzeja povijesti i umjetnosti iz Trsta
21. prosinca 2006. - 24. veljače 2007.

Prizori iz života u Kini, Kina, c. 1830.-1840.PLODNA SURADNJA S TRŠĆANSKIM MUZEJIMA

U sklopu višegodišnje prijateljske suradnje između Muzeja grada Rijeke i Gradskog muzeja povijesti i umjetnosti iz Trsta (Civici Musei di Storia ed Arte), u sastavu kojega je okupljen čitav niz tršćanskih gradskih muzeja i zbirki, predstavljamo i ovu vrlo zanimljivu zbirku lepeza. Danas su gotovo zaboravljeni stari salonski običaji otmjenih krugova, kao i moda koja je kao jedan od glavnih atributa koristila lepeze, nekoć omiljeno žensko pomagalo. Brojnost predmeta i cjelovitost zbirke koja izvrsno prikazuje razvoj lepeza i sličnih pomagala, podsjeća nas da je tršćanski muzej doista velik. Stoga smatramo vrlo poticajnom i više nego dobrodošlom izvrsnu suradnju, kolegijalne i prijateljske odnose s djelatnicima Gradskog muzeja povijesti i umjetnosti iz Trsta, a osobito s ravnateljem dr. Adrianom Dugulinom i kustosicom Michelom Messinom.
Ova se suradnja nastavlja ne samo daljnjim razmjenama novih izložaba, nego i prvim velikim zajedničkim projektima koji su upravo u pripremi i koji obje strane čvršće povezuju sa zajedničkim srednjoeuropskim ishodištem. Smatramo da je naša muzejska suradnja ujedno i bitan doprinos približavanju kultura dvaju susjednih gradova koji dijele istu sudbinu i dvaju naroda, odavno čvrsto povezana obalama istoga mora.

Ravnatelj Muzeja grada Rijeke
mr. Ervin Dubrović

Antonio Lonza, Galantna scena na obalama rijeke, Italija, c. 1882.ZAVODEĆI UMJETNOŠĆU

"Žene katkad lepezama izvode veća junaštva nego muškarci mačem". Tako čitamo u mletačkim novinama iz 18. stoljeća.
Dovoljno je ovo nekoliko riječi kako bi se dokazala važnost ovog predmeta ženske mode, pravo umjetničko djelo za šetnju, protagonist nekoć dokonih razgovora i balova, pomagač u susretima i zaljubljivanju, posrednik u kretnjama privlačenja i odbijanja.
Zbirka lepeza, mahalica, stolnih zaklona od iskrenja i litofanija Gradskog muzeja povijesti i umjetnosti iz Trsta, koja je začeta 1876. zahvaljujući ostavštini, donacijama i kupnjama, a danas se sastoji od čak 137 primjeraka, svjedoči o razvoju ovih dragocjenih umjetničkih djela u minijaturi rabljenih od 18. do 20. stoljeća i predstavlja veliku raznovrsnost tipova, oblika, veličina, materijala, podrijetla i njihovih dekorativnih tehnika.

Venera u kočiji, Francuska, c.1805.-1810.Predstavljeni predmeti vrlo su različiti: neizbježna nazočnost lepeza među vjenčanim darovima corbeille de mariage, i na proslavama zaruka i vjenčanja, pojašnjava brojna prizivanja na ljubav, konvencionalno predstavljena romantičnim prizorima, galantnim susretima, često umetnutim u bukolićke krajobraze, susretima mladih zanesenih ugodnim razgovorima ili sjedinjenih u plesu; ili pak simbolički prizivana plamtećim srcima, krilatim putima, mladicama bršljana i cvijećem. Brojni su i mitologijski te alegorijski sadržaji, krajolici i ambijentalne rekonstrukcije onodobne odjeće, a ne nedostaju ni primjerci lepeza izrađenih u slavu važnih povijesnih događanja, poput onog velike vrijednosti koji ilustrira uspjehe Francuske revolucije, odnosno rijetkoga primjerka posvećena prvim usponima aerostatike te onog uobičajenijeg, ali uvijek zanimljivog za povijest običaja, koji prikazuje najistaknutije ličnosti Prvoga svjetskoga rata.

Četiri godišnja doba, Francuska, c.1740. Pored krhkih stranica lepeza, na izložbi svoje mjesto ima i skupina stolnih zaklona od iskrenja iz 19. stoljeća, namijenjenih zaštiti lica od topline plamena iz kamina ili odsjaja svjetlosti svjetiljki i svijeća. Moći ćemo se diviti i maloj skupini demontiranih litofanija. Ti su se neobični predmeti, rađeni obično od bijela porculana, reljefno dekorirana, montirali na odgovarajuće oslonce da bi zaklonili plamen kakva svijećnjaka ili malena grijača jela: stražnje je svjetlo isticalo otisnuti motiv, inače slabo raspoznatljiv golim okom. Izložene se lepeze - koje datiraju od 1720. do sedamdesetih godina 20. stoljeća - čuvaju u raznim sjedištima Gradskog muzeja povijesti i umjetnosti te, napose, u Civico Museo Sartorio (iz kojega potječu dvije najvažnije skupine, pa i količinom:
22 lepeze iz ostavštine Anne Segre Sartorio, 1947. te 43 iz legata Rusconi-Opuich, 1975.), u Civico Museo Teatrale "Carlo Schmidl", u Civico Museo di guerra per la pace "Diego de Henriquez" i u Civico Museo d’ Arte Orientale.

Ženske figure, Austrija, c.1820.Izložbu, ostvarenu pod vodstvom Adriana Dugulina, uz znanstvenu suradnju Alda Dentea - ugledna kolekcionara i eksperta za lepeze međunarodna značenja - priredila je i koordinirala Michela Messina, a projekt postava izradili su Marzia Vidulli Torlo i Marino Ierman. Već predstavljena u Trstu 2004., izložba je rezultat složena i strpljiva rada ponovna otkrivanja, utvrđivanja, proučavanja, inventarizacije, katalogizacije i restauriranja lepeza Gradskog muzeja povijesti i umjetnosti iz Trsta, što je kulminiralo publikacijom monografije Alda Dentea Zavodeći umjetnošću - Zbirka lepeza Gradskog muzeja povijesti umjetnosti iz Trsta, koju je priredila Laura Oretti, Civici Musei di Storia ed Arte di Trieste, 2003. Izložba je ostvarena na temelju kulturne razmjene i suradnje između gradova Trsta i Rijeke i njihovih muzeja - Civici Musei di Storia ed Arte iz Trsta i Muzeja grada Rijeke - započete 2005. izložbama Adamićevo doba i Trst. Sudbina luke i građana na razmeđu 18. i 19. stoljeća, u okviru projekta Adamićevo doba u Muzeju grada Rijeke (30. ožujka - 29. lipnja 2005.) i nastavljene otvorenjem izložbe u Trstu (25. svibnja - 25. lipnja 2006.), u dvorani Leonardo u palači Gopčević, Ul. Rossini 4, otvaranjem izložbe Riječka luka, koju je postavio Muzej grada Rijeke i promovirao grad Trst - Pročelništvo za kulturu - Gradski muzej povijesti i umjetnosti, u suradnji s Generalnim konzulatom Republike Hrvatske u Trstu i Hrvatske zajednice u Trstu.

Comune di Trieste
Assessorato alla Cultura
Civici Musei di Storia ed Arte

Bolesni lav i lisica, Francuska, c.1770.-1780.MUZEJ GRADA RIJEKE
ZAVODEĆI UMJETNOŠĆU

Lepeze iz zbirke Gradskog muzeja povijesti i umjetnosti iz Trsta
Muzej grada Rijeke, Muzejski trg 1/1
21. prosinca 2006. - 24. veljače 2007.
urednik: Ervin Dubrović
dizajn: Vesna Rožman
prijevod: Margherita Gilić
lektura: Gordana Ožbolt
suradnik u pripremi: Jasna Milinković, Jelena Dunato
tehnički postav: Anto Kovačević
tisak: Tisak Zambelli, Rijeka

Comune di Trieste
Assessorato alla Cultura
Civici Musei di Storia ed Arte

Ravnatelj Civici Musei di Storia ed Arte: Adriano Dugulin
Znanstveni suradnik: Aldo Dente
Priredila i koordinirala: Michela Messina (Nucleo Operativo Rcerche e Progettazioni dei Civici Musei di Storia ed Arte - NORP CMSA)
Tekstovi i legende: Laura Oretti
Projekt postava: Marino Ierman, Marzia Vidulli Torlo (NORP CMSA)
Istraživanja: Stefano Bianchi, Letizia Ciriello, Antonella Cosenzi, Tiziana Giannotti, Michela Messina, Claudia Morgan,Ondina Ninino, Laura Oretti, Lorenza Resciniti, Roberto Scrignari
Restauracija: Maria Teresa Tito (Laboratorio di Restauro dei CMSA)
Transport: Mario Fraschilla

Detalji s izložbe
(kliknite na slike da biste vidjeli veće)

Lepeze iz zbirke Gradskog muzeja povijesti i umjetnosti iz Trsta

Lepeze iz zbirke Gradskog muzeja povijesti i umjetnosti iz Trsta