MUZEJ GRADA RIJEKE
 

IZDANJA MUZEJA

Muzejska izdanja mogu se kupiti u prostorijama Muzeja grada Rijeke (Muzejski trg 1/1), te u knjižarama: Ribook, Školska knjiga, Edit, Izdavačka kuća Adamić.

FIRST IN THE WORLD - PRVI NA SVIJETU – 150. godina riječkog torpeda

FIRST IN THE WORLD
150 Years of Rijeka's torpedo
/PRVI NA SVIJETU – 150. godina riječkog torpeda/

Autori: Goran Pernjek, Ivo Mileusnić
Izdavači: Muzej grada Rijeke i Pomorski i povijesni muzej hrvatskog primorja Rijeka
Prevoditelji: Tanja Tomaš et all

format 23 x 28 cm
obim 64 stranice, meki uvez, ilustracije u boji, engleski jezik
Rijeka, svibanj 2016.

Svojedobno je objavljen opširan katalog zbirke torpeda Muzeja grada Rijeke na hrvatskom jeziku, a novo je izdanje objavljen u obliku sažetijega kataloga na engleskom no ažurirano i dopunjeno prinovama i novim nalazima, te poboljšanim i preglednim shemama i crtežima.  
Katalog istoimene izložbe torpeda, lansirnih cijevi, žiroskopa, dubinskih sprava, te druge opreme i instrumenata autora Gorana Pernjeka i Ive Mileusnića  pregledno iznosi prve zamisli izum i početke proizvodnje torpeda, od Giovanija Luppisa do Roberta Whiteheada, te potom prikazuje povijesne ilustracije iz tvorničkih pogona (oko 1900.).
Glavni dio publikacije je sustavan katalog koji prvi prototip, čuvara obale i prvi torpedo prikazuje novoizrađenim maketama, a sva su ostala torpeda i instrumenti prikazani snimcima izvornih predmeta i shemama , te sustavnim opisima.
Na kraju publikacije prikazani su i konkurenti – ruski i američki torpedo (oba također prisutni i na izložbi).
Posljednje stranice prikazuju cjelinu tvorničkih pogona i lansirnu stanicu (sadašnje stanje i maketu rekonstrukcije izvornog stanja).

 

Katalog izložbe Revolucija u Muzeju grada Rijeke

Katalog izložbe Revolucija u Muzeju grada Rijeke
Autorice: Ema Aničić, Marija Lazanja Dušević
Izdavač: Muzej grada Rijeke
Prijevod: Jana Kegalj
Izdanje usporedno na hrvatskom i engleskom jeziku
Format: 23 x 28 cm, meki uvez, ilustracije u boji, 52. str.
Rijeka, travanj 2016.

Katalog izložbe Revolucija u Muzeju grada Rijeke napravljen je kao dodatno objašnjenje istoimene izložbe, ali i kao tekst koji sasvim samostalno interpretira likovno stvaralaštvo i umjetnička kretanja tijekom i u godinama nakon II. svjetskog rata. Muzej se tom temom počeo baviti iz razloga što je nekada nosio naziv Muzej narodne revolucije te stoga baštini znatan materijal vezan uz II. svjetski rat. Autorice su mišljenja kako je od političkih promjena koje su se dogodile 1991. i činjenice da su prekinuti svi državotvorni odnosi sa Socijalističkom Federativnom Republikom Jugoslavijom zadovoljen vremenski odmak za suvremenu interpretaciju povijesti i umjetničkih kretanja sredine 20. stoljeća. Razlog više ovoj izložbi  i katalogu proizlazi iz činjenice da je u međuvremenu stasala cijela jedna generacija mladih ljudi koja nema iskustveno svjedočanstvo komunističke ideologije i prakse nego, isključivo udžbeničku, u pravilu nepotpunu i manjkavu, kurikularnu povijesnu natuknicu. Povijest, bez obzira radi li se o znanstvenom tekstu ili srednjoškolskom osvrtu, učestalo boluje od pretjeranog uopćavanja i unificiranja povijesnih procesa pa se na taj način upravo gubi realitet povijesnog razdoblja. Nestaju sitne stvari oko kojih se plete život svakodnevice i gubi dominantni svjetonazor najšire zajednice. Uostalom, tu funkciju na sebe, katkad, preuzima muzejska djelatnost. Ova izložba iz muzejskog depoa pod svjetlo reflektora ne izvlači ni mišljenja, ni osvrte, ni tumačenja, nego predmete, eksponate – nesumnjive svjedoke vremena lišene političke interpretacije. Promjena perspektive sukladno vremenskom razdoblju u kojem danas jesmo omogućava upravo umjetničku valorizaciju eksponata izloženih na izložbi. Izložbom revolucija postaje tek proizvod, izložak, a o svjetonazoru komunističkog režima govore umjetnički i političko-propagandni radovi, koji na ovaj ili onaj način tematiziraju zadano.
Katalog je satkan od dva autorska teksta; Eme Aničić nazvanog Revolucija u Muzeju grada Rijeke i Marije Lazanje Dušević pod nazivom Muzej narodne revolucije.
Prvi tekst podijeljen je u četiri tematske cjeline. Muzej narodne revolucije je temelj za predstavljanje prvih dviju cjelina nazvanih Revolucija proletarijata (Narodno-oslobodilačka borba) i Propaganda. Sljedeća tematska cjelina prati nešto kasnije vremensko razdoblje i nosi naziv Stvaranje kulta ličnosti. Ovaj dio koncepta pripremljen je u suradnji s Muzejem  istorije Jugoslavije iz Beograda i oslanja se na njegovu izložbu Velika iluzija. Kao završna etapa kataloga, i dio koji ne spada u fundus Muzeja narodne revolucije, postavljen je koncept Druga strana komunističke ideologije. Svojevrsni epilog izložbe satkan je od umjetničkih interpretacija Golog otoka, kao jednog od mučnih djela komunističkog režima, prema viđenjima studenata Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci i drugih slobodnih umjetnika.
Drugi tekst donosi kronologiju postojanja nekadašnjeg Muzeja narodne revolucije u Rijeci i temeljen je na povijesnom, dokumentarnom, pristupu temi.

 

GOSPODARSKA KOMORA U RIJECI - Od Ilirskih provincija do danas

GOSPODARSKA KOMORA U RIJECI Od Ilirskih provincija do danas
Autor: Irvin Lukežić
Županijska komora Rijeka i Muzej grada Rijeke
Izdanje na hrvatskom jeziku, sažetak na engleskom i talijanskom jeziku
Format: 32 x 23 cm, tvrdi uvez, ilustracije u boji, 348 str.

Mozaik riječke neistražene povijesti još uvijek nije završen. Neprestano se otkrivaju neki novi kamenčići koji upotpune dio već  postojeće slike. Oni često nametnu neko novo pitanje na koje valja odgovoriti  te tako otvore put  novom povijesnom i kulturološkom istraživanju. Dio riječkog povijesnog mozaika sačinjava  i povijest Gospodarske komore Rijeka, institucije koja je uspjela tijekom dva puna stoljeća preživjeti sve društvene nedaće  (od izmjena careva, kraljeva, vlada, ministara, država, ratova) i  2011. obilježiti dvjestotu obljetnicu postojanja. Povodom te prigode riječki znanstvenik i istraživač riječke opće (posebice kulturne)  povijesti dr. sc. Irvin Lukežić istražio je i izradio  studiju o povijesti Komore koja je preuređena za monografsko izdanje te 2015. objavljena pod naslovom Gospodarska komora u Rijeci - od Ilirskih provincija do danas. Monografija, iako rađena povodom obljetnice, nema uobičajeni prigodničarski ugođaj, već nastoji  zainteresiranom čitatelju na slojevit način izreći  kako je Trgovačka komora Rijeka, kao državna i staleška ustanova, pratila gospodarski razvoj Rijeke i sudjelovala u javnom životu grada. A grad je od 1717. (nakon što je proglašen slobodnom trgovačkom zonom)  vrtoglavo rastao u lučkom, trgovačkom i industrijskom smislu. Već 1779. osniva se Trgovačka burza (La borsa mercantile), osnivaju se prva osiguravajuća, pomorska i prijevozna dionička društva.
Na osnovu Carskog dekreta o organizaciji Ilirskih provincija 1811. osnovana je Trgovačka komora u Rijeci (Camera di Commercio di Fiume) koja će sve do danas, s nekim manjim prekidima u radu i izmjenama u imenu, organizaciji i nadležnosti, zastupati interese riječkih poduzetničkih krugova te obavljati važne poslove za uspješno odvijanje gospodarskih funkcija grada.
Dakle, tema monografije jeste dvjestogodišnja povijest staleške državne i gradske ustanove Komore, ali u obradi te teme autor nužno ulazi, osim  gospodarske, i u opću povijest grada, kao i država u kojima je taj grad sve bio. To su komplementarni odnosi bez čije ukupnosti nije moguće imati jasniju sliku o proteklim zbivanjima.

Monografija je višeslojno strukturirana tako da usporedo (ovisno o sadržaju) na 348 str. teku tekst, bilješke, slikovni prilozi, potpisi, žive glave. Tekst je organiziran u dvije grafički odvojene cjeline  koje se autorski i stilski  razlikuju. Prva cjelina  na 270 str.  donosi studiju dr. sc. I. Lukežića o nastanku i djelovanju riječke Trgovačke komore do početka  XXI. stoljeća. Drugu je cjelinu (apendiks) priredila  Županijska komora Rijeka i u njoj se, na 40 str.,  detaljnije opisuju organizacija, ciljevi i rad Komore nakon Drugog svjetskog rata do danas. Tekst je opremljen sažetkom na engleskom i talijanskom jeziku. Na kraju monografije otisnuto je kazalo osobnih imena, kazalo mjesta te kazalo privrednih čimbenika koji se spominju u tekstu.

 

DRENIG – Talijansko-hrvatski kulturni dodiri 1900.-1950.

DRENIG – Talijansko-hrvatski kulturni dodiri 1900.-1950.
Autor: Mr. sc. Ervin Dubrović
Izdavač: Muzej grada Rijeke, 2015.
Izdanje na hrvatskom, sažeci na hrvatskom, talijanskom i engleskom jeziku
Format: 19,5 x 12,5 meki uvez, ilustracije, 295 str.
Mala biblioteka; knj. 8

Knjiga Drenig: talijansko–hrvatski kulturni dodiri 1900.-1950. kombinacija je biografije jednog osebujnog intelektualca i sinteze o talijansko-hrvatskim odnosima koji se samo prelamaju u Rijeci, a odnose se na mnogo šire odnose između talijanskih i hrvatskih intelektualaca, pisaca i pjesnika prvenstveno u periodu "tvrdoga doba" između dvaju svjetskih ratova.

Knjiga se nosi s brojnim preprekama. Prvo, s nedovoljnim poznavanjem kulturnog života Rijeke u doba fašizma. Drugo, s ideološki okoštalim stavovima koji zavrjeđuju pomniju obradu i suvremenu elaboraciju. Treće, s nepoznavanjem i zapostavljanjem talijansko-hrvatskih odnosa, uspostavljenim mahom u tadašnjim riječkim časopisima koji se umnogome razilaze s vodećim lokalnim tvrdim fašističkim miljeom.
Kroz cijelu se knjigu, koja teži sintezi,  kao leit-motiv provlači životopis Francesca Dreniga (najradije koristi pseudonim Bruno Neri).

Francesco Drenig  (1982.-1950.) ključna je figura hrvatsko-talijanskih odnosa u Rijeci  između dva svjetska rata i stoga iznimno zanimljiv onima koje zanimaju međunacionalni odnosi na našem tlu, a  posebno odnosi s Talijanima.
Ujedno je ključna figura književnog života Rijeke dvadesetih godina dvadesetoga stoljeća i bitan, možda još i važniji, sudionik kruga modernih umjetnika i fotografa tridesetih godina. Mladi su ga riječki likovni umjetnici smatrali zagovornikom i kritičarom koji je krčio putove modernizmu i važan im je upravo kao entuzijast neiscrpne energije.
Povijest talijansko-hrvatskih kulturnih dodira u riječkome mikrokozmosu, u okolnostima političkih napetosti, društvenih previranja, međunacionalnih sukoba, dvaju svjetskih ratova i uz to još nekoliko prevrata, revolucija, okupacija i oslobođenja, doživljavam kao obrazac iz kojega se dadu iščitati brojni aspekti društvenih, kulturnih i književnih međunacionalnih odnosa prve polovice dvadesetoga stoljeća.
Nadam se i da nit vodilja, biografija Francesca Dreniga, intelektualca uronjenog u društvene i kulturne prilike, duboko pogođenog traumama toga doba, knjizi daje priželjkivanu životnost i čuva je od uopćavanja u koja je tako lako zapasti, a tako se teško iz njih izvući.    

Knjiga ima prolog, dvanaest poglavlja i epilog. Nazivi su: Idila; Bomba; Tko je Francesco Drenig; Kiskunhalas i Galicija; Danuncijada;; Fašisti, antifašisti, intelektualci; La Fiumanella, riječki i hrvatski pisci; Nova revija, Delta; Drenig, Jugoslaveni i talijanski slavisti; Nove tendencije u umetnosti, Termini i hrvatska književnost, Rat i egzodus.
Opremljena je obimnim bilješkama, kazalom imena, mjesta i periodike, kao i sažecima na hrvatskom, talijanskom i engleskom jeziku.

 

BRANKO JANI KUKURIN - FOTOGRAFIJE, 2013.

DRENIG – FOTOGRAFIJE
autor Ervin Dubrović
Izdavač: Muzej grada Rijeke, 2013.
Dvojezično izdanje: hrvatski i talijanski
Format: 32 x 23 cm, meki uvez, ilustracije, 28 str.

Francesco Drenig  (1982.-1950.) ključna je figura hrvatsko-talijanskih odnosa u Rijeci  između dva svjetska rata i stoga iznimno zanimljiv onima koje zanimaju međunacionalni odnosi na našem tlu, a  posebno odnosi s Talijanima.
Drenig je ujedno ključna figura književnog života rijeke dvadesetih godina dvadesetoga stoljeća i bitan, možda još bi važniji, sudionik kruga modernih umjetnika i fotografa tridesetih godina.
Mladi su ga riječki likovni umjetnici smatrali zagovornikom i kritičarom koji je krčio putove modernizmu i važan im je upravo kao entuzijast neiscrpne energije.
Katalog Drenig – fotografije prvenstveno je posvećen Drenigovu fotografskom radu. U njemu su prvi put objavljena sva njegova izvorna fotografska povećanja sačuvana u Archivio-Museo storico di Fiume u Rimu, kao i fotografije poznate iz onodobnog tiska i kataloga fotografskih izložbi.
Kritički tekst prikazuje Drenigov umjetnički-fotografski razvoj od kasnog impresionizma do naglašenog  modernizma i modernog naturalizma, koji se odvija u svega nekoliko najintenzivnijih stvaralačkih godina, od 1933. do 1940.
Prvi put su objavljeni i neki od Drenigovih portreta koje su radili njegovi brojni prijatelji (de Gauss, Venucci, Pfau, Hajnal. Antoniazzo).
Uz kritički tekst o njegovu fotografskom radu u kontekstu riječke umjetničke fotografije 1930.-ih, u katalogu je objavljen i iscrpan tekst o biografiji Francesca Dreniga.

 

BRANKO JANI KUKURIN - FOTOGRAFIJE, 2013.

AKVIZICIJE 2010.-2014.
Zbirke, predmeti, umjetnička djela

Autori: kustosi Muzeja grada Rijeke
Muzej grada Rijeke, 2014.
format: 14,5 x 21 cm, ilustracije u boji, 147 str.

Svake četiri godine Muzej prikazuje najnovije akvizicije, građu prikupljenu tijekom prethodnog razdoblja, koja je u međuvremenu i istražena, restaurirana i pripremljena za izlaganje. Ove Akvizicije obilježavaju dvadesetu godišnjicu Muzeja grada Rijeke. Uz likovnu zbirku, zbirku umjetničkog obrta, glazbenu zbirku, zbirku numizmatike, vrijednosnica, medalja i odlikovanja, tehničku zbirku i fondove sekundarne dokumentacije, ovog puta predstavljamo građu knjižnice Muzeja grada Rijeke. Osim preciznog priručnika korisnog istraživačima hrvatske i riječke materijalne kulture u rasponu od baroka do druge polovice dvadesetoga stoljeća, ovaj je katalog obima 147 stranica, predstavlja i vrlo kvalitetna djela 17. i 18. stoljeća, no ujedno je i podsjetnik na svakodnevni život i na brojne male i zaboravljene predmete kakvi se najčešće ne nalaze u glavnini pregleda materijalne baštine.

 

BRANKO JANI KUKURIN - FOTOGRAFIJE, 2013.

BRANKO JANI KUKURIN - FOTOGRAFIJE, 2013.
Katalog izložbe

Autorica: Sabrina Žigo
Izdavač: Muzej grada Rijeke, 2013.
Dvojezično izdanje: hrvatski i engleski
Format: 32 x 23 cm, meki uvez, ilustracije djelomično u boji, 28 str.

Branko Jani Kukurin (1950.) uz svoj se znanstvenoistraživački i publicistički rad intenzivno bavi fotografijom – umjetničkom, dokumentarnom, putopisnom, novinskom i turističkom. Osobne autorske preokupacije su mu zavičajno-tradicijsko i kulturno nasljeđe Liburnije, Kastav, krajolik, kazalište, književnost, konceptualna fotografija i ženski akt. Fotografije odražavaju autorov svjetonazor, s jedne strane deklarirano lijevo-liberalnoga političkog opredjeljenja, a s druge slobodoumnog i nonkonformističkoga životnog stava. Na njegovo su formiranje utjecali emancipirajući socijalni, kulturni i umjetnički pokreti 1970-ih koji su i na hrvatskoj sceni imali svoje značajne protagoniste. Duh toga vremena i danas se osjeća u Kukurinovim slikama, izrazito u opoziciji prokazivanja predrasuda i tabua i humanističke poruke kao njezine krajnje namjere.

 

SMOKVINA – riječka fotografska obitelj, 2012.

SMOKVINA – riječka fotografska obitelj, 2012.
Katalog izložbe

Autorica:Sabrina Žigo
Ostali autori: Miljenko Smokvina
Izdavač: Muzej grada Rijeke, 2012.
Format: 32 x 23 cm, meki uvez, ilustracije djelomično u boji, 64 str.

Od kraja tridesetih godina 19. do prvih desetljeća 21. stoljeća teče neprekidan fotografski rad obitelji Smokvina. Tek su malobrojne riječke fotografske obitelji u javnom, umjetničkom i društvenom životu grada ostavile tako znatan trag. Otac Abdon Smokvina (1911. – 1985.) neko vrijeme jedan od glavnih aktivista Fotokluba Rijeka, entuzijast je i pedesetih godina jedan od organizatora zapaženih riječkih međunarodnih smotri. Moderno usmjerenje u fotografiji sredinom 1930-ih dalekosežno je obilježilo njegovo fotografsko djelovanje. Miljenko Smokvina (1943.) fotografiju je najšire zahvatio, od izrazito autorske do znanstvene, primijenjene i komercijalne fotografije, pedagoškog, istraživačkog i publicističkog rada, na kraju i profesije. Ranko Smokvina (1947.) u mladosti se desetak godina intenzivno bavio fotografijom, a danas otkrivamo da je najdalje otišao u pomicanju konceptualnih granica fotografije.

 

IGOR EMILI – FOTOGRAFIJE, 2012.

IGOR EMILI – FOTOGRAFIJE, 2012.
Katalog izložbe

Autorica: Sabrina Žigo
Izdavač: Muzej grada Rijeke, 2012.
Dvojezično izdanje: hrvatski i engleski
Format: 32 x 23 cm, meki uvez, ilustracije c/b, 36 str.

Igor Emili (1927. – 1987.), uz projektantsko, arhitektonsko i urbanističko djelovanje, 1950-ih je bio i značajan fotograf u tadašnjoj Jugoslaviji. Sklonost prema fotografiji razvijala se uz oca Hinka, zapaženog fotografa koji je u sušačkoj fotografiji između dva svjetska rata zagovarao modernija strujanja. U ideološki obilježenim pedesetima, ni Emili nije odstupao od takva koncepta, ali je milje obrazovanoga građanskog sloja, iz kojega je potekao, iznjedrio njegovu autorsku osobitost. Njegove atelijerski estetizirane, erotizirane, tonski i svjetlosno kontrastne studije u interijeru netipične su za „tvrde“ smjernice onodobne fotografije.

 

ERVIN DEBEUC – Kompozicija fotoslike, 2012.

ERVIN DEBEUC – Kompozicija fotoslike, 2012.
Katalog izložbe

Autorica: Sabrina Žigo
Izdavač: Muzej grada Rijeke, 2012.
Dvojezično izdanje: hrvatski i engleski
Format: 32 x 23 cm, meki uvez, ilustracije c/b, 32 str.

Unatoč kratkom razdoblju intenzivnog bavljenja  fotografijom, Ervin Debeuc (1930.) među najistaknutijim je riječkim fotografima u desetljeću nakon Drugoga svjetskog rata. Fotografija ga zanima kao medij vlastite izražajnosti koji ima svoj racionalan i objektivan vizualni jezik zasnovan na dva elementa – kompoziciji i svjetlu. Izlagao je skupno na više od pedeset izložaba, od 1954. do 1964. sudjeluje na svim fotografskim izložbama u Jugoslaviji te više međunarodnih izložbi.

 

MORE KAMEN GRAD

MORE KAMEN GRAD
Katalog izložbe

Autorica: Jelena Dunato
Izdavač: Muzej grada Rijeke
Dvojezično izdanje: hrvatski i engleski
Format: 32 x 23 cm, meki uvez, ilustracije u boji, 67. str.

Katalog izložbe More, kamen, grad predstavlja likovna djela primorskih i riječkih veduta lokalnih slikara iz fundusa Muzeja grada Rijeke, te slikara koji su boravili na riječkom području (Romolo Venucci, Carlo Ostrogovich, Mila Kumbatović, Mate Solis, Antun Žunić, Oton Gliha, Lea von Littrow, Hans Printz, Jean d'Alheim…). Slike su nastale u rasponu od kraja 19. stoljeća pa do druge polovice 20. stoljeća.  Katalog je tematski podijeljen na tri dijela (more, kamen, grad), a svaki dio predstavljaju slike iz zbirke uz opsežan studiozni tekst autorice.

 

GIOVANNI RUBINICH

GIOVANNI RUBINICH
Katalog izložbe/monografija

Autorica: Deborah Pustišek
Izdavač: Muzej grada Rijeke
Dvojezično izdanje: hrvatski i talijanski
Format: 28 x 23 cm, meki uvez, ilustracije u boji, 102. str.

Opsežni dvojezični katalog/monografija rezultat je istoimene izložbe, te predstavlja radove i životna djela jednog od najvećih i najproduktivnijih riječkih arhitekata. Težište monografije stavljeno je na ostvarenja nastala tijekom prvog i drugog desetljeća 20. stoljeća, kada je nastala glavnina od sveukupno sedamdeset realiziranih projekata, koji govore u prilog tome da se Rubinicha može svrstati uz bok secesijskih protagonista u nas i u svijetu.    U posljednjem dijelu publikacije nalazi se kataloški pregled svih arhitektovih poznatih projekata raspoređenih kronološki i grupiranih po određenim značajkama. Izdanje sadrži predgovor mr. sc. Ervina Dubrovića, ravnatelja Muzeja i ulomak iz recenzije povjesničarke umjetnosti dr. sc. Julije Lozzi Barković.  Izdanje o Giovanniju Rubinichu sedmo je po redu u Muzeju grada Rijeke od 1999. godine na temu arhitektonskih opusa.

 

RIJEČKA INDUSTRIJSKA PRIČA- R.I.P.

RIJEČKA INDUSTRIJSKA PRIČA- R.I.P.
Katalog izložbe/monografija

Autorica: Ema Aničić
Izdavač: Muzej grada Rijeke
Dvojezično izdanje: hrvatski i engleski
Format: 28 x 23 cm, meki uvez, ilustracije u boji, 196. str.

Monografija je bazirana na znanstvenom istraživanju Eme Aničić, u kojem se kataloški prikazuje cjelokupna povijest riječke industrijske baštine od 1750. godine do II. svjetskog rata: topografski od zapadne industrijske zone grada Rijeke prema istočnoj. Smisao ovog istraživanja predstavljenog monografijom jest doprinos poznavanju riječkih industrijskih lokaliteta, ukazivanje na njihov značaj i poticanje mogućih rješenja vezanih za budućnost kulturno – industrijske ostavštine po kojoj je Rijeka prepoznatljiva. Uz istraživačke tekstove Eme Aničić, uvrštene su reprezentativne fotografije Stanislava Beličke čije su fotografije predstavljale i okosnicu same izložbe u prostoru muzeja. Unatoč raskoši njegovih fotografskih detalja te fascinantnim i neuobičajenim vizurama koje su Muzej i potaknule da se upusti na rad u ovoj knjizi i izložbi, prevagnule su dokumentarne fotografije, one koje više govore o cjelini nego pojedinostima. Ova dvojezična monografija predstavlja uvid u sintezu bogate riječke industrijske prošlosti.

 

Mornarička akademija

Mornarička akademija
Katalog izložbe

Autor: Ervin Dubrović
Izdavač: Muzej grada Rijeke
Format: 28 x 23 cm, meki uvez, ilustracije u boji, 36. str.

Izložba o Mornaričkoj akademiji (K.und k. Marine-Akademie) u Rijeci i o pomorskom školstvu na Kvarneru obilježena je šarolikošću državnih i nacionalnih prilika svoga vremena. Iako je važnost pomorskog obrazovanja uočena već krajem osamnaestoga stoljeća te je carskom odlukom osnovana i prva Nautička škola u Trstu, koja neko vrijeme djeluje i u Rijeci, moderno pomorsko obrazovanje započinje tek pedesetih godina devetnaestog stoljeća, u Rijeci, Bakru i Malom Lošinju. Carsko kraljevska Mornarička akademija, koja obrazuje časnike ratne mornarice, začeta je već u Veneciji 1802. godine. Kasnije je preseljena u Trst, no najveći je ugled stekla u Rijeci, za vrijeme pola stoljeća kontinuiranog rada. Iako je u Rijeci već 1857. izgrađena nova velika i moćna zgrada u kojoj je Akademija odmah započela s radom, od 1866. Akademija sve do Prvog svjetskog rata  kontinuirano obrazuje pomorske časnike, od kojih su mnogi postali ugledni stručnjaci, a neki od njih i zapovjednici Austro-ugarske ratne mornarice. Ova je škola bila njemačka (po nastavnom jeziku), a istovremeno je u Rijeci djelovala i mađarska Nautička akademija, kao što je Pomorska škola u Bakru imala hrvatski nastavni jezik, a u Malom Lošinju – talijanski. Danas su gotovo zaboravljeni brojni nekad ugledni profesori i učenici ovih važnih pomorskih učilišta, no imena nekih od njih ponovno iskrsavaju kao važni protagonisti pomorskog  obrazovanja, znanosti i povijesti pomorstva. Katalog je bogato ilustriran fotografijama muzejske građe ove tematike.

 

Sopnja i kanat

Sopnja i kanat
Izvorna pučka glazba otoka Krka, Istre i Primorja

Glazbeni CD
Autorica i urednica: Marija Lazanja Dušević
Izdavač: Muzej grada Rijeke
58 glazbenih zapisa
Trajanje: 01:02:33

Muzej grada Rijeke posjeduje jednu od najcjelovitijih glazbenih zbirki koja u svom fundusu čuva atraktivne primjerke gramofona, gramofonskih ploča i ostalih zvučnih zapisa. Objavljivanjem nosača zvuka Sopnja i kanat – izvorna pučka glazba otoka Krka, Istre i Primorja, želi se zaštititi građu, osigurati jednostavniju dostupnost široj javnosti te sama promocija tradicijske glazbe ovih područja kao određeni doprinos očuvanju nematerijalne baštine. Rijetkost muzejske glazbene zbirke predstavljaju tri ploče Edison Bell Electron iz 1931. i 1935. godine tvrtke Edison Bell Penkala d.d. Zagreb, s kojih je preuzeto 12 zapisa. U periodu od 1927.–1933. tvrtka Edison Bell Penkala sustavno je snimala hrvatske izvođače. Zaslugu za to imaju urednici: Milan Sacha, Pavao Markovac, Juraj Dević i Ivo Tijardović. Upravo su ove ploče, njihova posebnost, ali i potreba za njihovom zaštitom, bile povod za objedinjavanje svih zapisa iste glazbene tematike s početka 20. stoljeća, kojima Muzej raspolaže, u jednu cjelinu u obliku glazbenog CD-a. Uz napjeve s tih ploča, tu su i napjevi preuzeti s ploča limitirane edicije Ethnophilia iz 1956., odabir napjeva s ploče Vrbniče nad morem iz 1969. u izdanju Jugotona, Zagreb, te izbor napjeva s magnetofonske vrpce Sopnja i Kanat iz Drage Bašćanske iz 1954. godine. Ovaj muzejski projekt svojevrsni je remake nosača zvuka iz tridesetih, pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća, na kojima su pučki napjevi čiji način izvedbe i tekstovi potječu uglavnom iz 19. stoljeća. Rijetkost predstavlja napjev Gdi stat′ mi čarjahni oči iz Vrbnika, čiji tekst i način izvedbe potječu iz 15. stoljeća. Glazbeni napjevi otoka Krka čine najveći dio ovog nosača zvuka jer je upravo otok Krk žarište u kojem se i danas njeguje tradicijska glazba, najvećim dijelom zahvaljujući Udruzi sopaca otoka Krka. Tako je od 58 glazbenog zapisa, njih 44 s otoka Krka (Dobrinj, Vrbnik, Malinska, Pinezići, Baška Draga, Punat i Omišalj), a ostatak čine dva zapisa s otoka Lošinja, dva zapisa s otoka Suska, pet zapisa iz Novog Vinodolskog i pet zapisa iz Istre. Premda je u početku namjera bila objaviti glazbene zapise sjevernog  Jadrana isključivo do sredine  20. stoljeća, na ovom su nosaču zvuka, zbog posebnosti otoka Krka u kontekstu pučke glazbe, iznimno uključeni i glazbeni zapisi iz 1969. kako bi se prikazala glazbena cjelovitost toga otoka na kojem se i danas njeguje strast prema sopnji.

 

Oblici vremena - Satovi iz zbirke Muzeja grada Rijeke

Oblici vremena - Satovi iz zbirke Muzeja grada Rijeke
Autorica: dr.sc. Vesna Lovrić Plantić
Urednik: mr.sc. Ervin Dubrović
Dizajn: Vesna Rožman
Fotografije: Željko Stojanović
Muzej grada Rijeke 2012.
Katalog izložbe, 23 x 28 cm., ilustracije u boji, 64. str.

Katalog izložbe Oblici vremena- Satovi iz zbirke Muzeja grada Rijeke predstavlja impresivno izdanje prezentacije cjelokupne zbirke satova Muzeja grada Rijeke, koja se sustavno prikuplja i osmišljava u namjeri da se pojedinim primjercima satova prikaže razvoj od prve polovice devetnaestog do sredine dvadesetog stoljeća. Izdanje na 64. strane prikazuje povijesni kontekst i razvoj satova, zatim podijele kućnih satova na vrste(portalni satovi, satovi na stupovima, figuralni satovi, itd.), te detaljne prikaze kataloških jedinica zbirke, koje su obogaćene impresivnim fotografijama.

Uvid u zbirku paralelno pruža i uvid u naročite aspekte kulturne i društvene povijesti, dok satovi fasciniraju složenošću mehanizama, ljepotom izrade i visokim ukusom. Zbirka kućnih satova Muzeja grada Rijeke sastoji se mahom od stolnih, kaminskih, zidnih i podnih satova različitog tipa i različitih provenijencija, a najviše ih je srednjoeuropskog podrijetla (Beč, Austrija), no ima i podosta primjeraka francuskih satova te poneki američki sat, koji su svojedobno također pristizali u Primorje i na riječko područje. Satovi ove zbirke predstavljaju širok niz tipova satova od bidermajera, historicizma, secesije i art decoa, s područja Kvarnera i Hrvatske, koji su u našim krajevima bili u upotrebi od početka devetnaestog do sredine dvadesetog stoljeća.

 

FROM CENTRAL EUROPE TO AMERICA 1880.-1914./ IZ SREDNJE EUROPE U AMERIKU 1880.-1914.

FROM CENTRAL EUROPE TO AMERICA 1880.-1914./
IZ SREDNJE EUROPE U AMERIKU 1880.-1914.
Autor: Ervin Dubrović
Muzej grada Rijeke 2012.
vel. 23 x 32 cm, 135 str.

Monografija na temu iseljavanja iz srednje Europe, u okviru koje se odvija i iseljavanje Hrvata, ujedno je i pregledna je sinteza "u riječi i slici" o jednom fenomenu koji je ostavio dubokog traga na obje strane Atlantika,  i u Starom i u Novom svijetu.

Radi se o ključnom trenutku svjetske povijesti upravo u kojem Novi svijet preuzima vodstvo od Staroga. Odlaskom iz srca stare Europe mnogi su se spasili i pronašli bolji život, no stari je mudri svijet Novome još uvijek bio nenadmašen učenik.
Knjiga, nastala na osnovu obimnih istraživanja i na osnovu obimne fotografske građe, prikupljene iz brojnih arhiva, muzeja i privatnih izvora Europe i Amerike, sažet je pregled ključnih tema iseljavanja, o čemu govore i naslovi dvanaest poglavlja knjige – pogled s druge strane, Iz srednje Europe u Ameriku, Sjaj i bijeda Habsburške Monarhije, Iseljavanje iz europske periferije, Država i kritičari iseljavanja, Hungarian-American Line i Austro-Americana, Riječka Luka, Luka Trst, Fiorello La Guardia, američki konzularni predstavnik u Rijeci, Život u Americi,  Iseljeničke sudbine – petnaest priča, Što je Amerika dala srednjoj Europi?, Što je srednja Europa dala Americi?.
Knjiga je opremljena kazalom osobnih imena i zemljopisnih pojmova.
Iako je ovo izdanje objavljeno na engleskom jeziku, cjelovit je tekst na kraju knjige objavljen i na hrvatskom.

 

VELIKI VAL - Iseljavanje iz srednje Europe u Ameriku 1880.-1914.

VELIKI VAL
Iseljavanje iz srednje Europe u Ameriku 1880.-1914.
Grupa autora
Izdavač: Muzej grada Rijeke, 2012.
urednik Ervin Dubrović
vel. 23 x 32 cm, 500 stranica, dvobojni tisak

Monografija o iseljavanju iz srednje Europe, zapravo Austro-Ugarske u SAD, plod je višegodišnjih istraživanja gotovo tridesetak istraživača iz Hrvatske, Europe i SAD-a.
Ovo je središnje izdanje – monografija koja se objavljuje u okviru projekta Merika, započetog izložbom u Muzeju grada Rijeke (nagrađenom nagradom Hrvatskog muzejskog društva za 2009. a završit će se postavom izložbe u New Yorku, u Muzeju imigracije na Ellis Islandu.

Monografija Veliki val prvenstveno govori o velikim temama emigracije – o organizacijskim i tehnološkim aspektima emigracije, o brodarskim kompanijama, linijama, lukama, te putovima iseljavanja koje je u svega nekoliko desetljeća iz srednje i dijela istočne Europe odnijelo blizu četiri milijuna ljudi, te daje opširan prikaz iseljavanja Hrvata i drugih naroda, a daje i prikaz pojedinih osobnih sudbina brojnih slavnih ali i običnih iseljenika.

Kao ilustracije za knjigu korištene su fotografije iz brojnih europskih i američkih izvora, iz privatnih ostavština, državnih arhiva i muzeja, te iz izvornih izdanja.

 

EMILIO AMBROSINI

EMILIO AMBROSINI
Autorica: Deborah Pustišek
Izdavači: Muzej grada Rijeke, Unione Italiana – Talijanska unija, Rijeka – Fiume i Università Popolare di Trieste, rujan 2011.
dvojezično: hrvatski i talijanski
Format: 28 x 23 cm, meki i tvrdi uvez, ilustracije u boji, 96. str.

U želji da se javnosti približi opus najplodnijeg riječkog projektanta s prijelaza iz 19. u 20. stoljeće čiji su objekti označili početak secesije u graditeljstvu grada na Rječini, odlučili smo se na postavljanje izložbe i izdavanje dvojezičnog kataloga. U njemu je obrađeno cjelokupno poznato Ambrosinijevo stvaralaštvo s naglaskom na najreprezentativnijim realizacijama u Rijeci i Opatiji u razdoblju od 1884. do 1912. godine. Glavno je težište stavljeno na isticanje arhitektova nastojanja da ustaljenu maniru historicističke gradnje zamijeni secesijskom po uzoru na bečka rješenja, zadržavajući pri tome veze s mediteranskom tradicijom koristeći se pročelnim ukrasom u obliku lokalne vegetacije. Iz kasnije primjene geometrijskog ukrasa na pročeljima građevina razvidno je da je arhitekt pratio stilske promjene u srednjoj Europi. 
Publikacijom je dan uvid u političku i urbanističko-regulacijsku situaciju koja je uvjetovala razvoj arhitekture. Unutar dviju cjelina obrađeni su Ambrosinijev historicistički i secesijski opus kojeg čini tridesetak stambenih i desetak stambeno-poslovnih objekata, devet vila i četiri hotela. Popis svih objekata, stubišta i urbane opreme proizašle iz njegova ateljea čitaoci mogu pronaći, u obliku skeda popraćenih fotografijom, na kraju kataloga.
Izdanje o Emiliju Ambrosiniju šesto je po redu u Muzeju grada Rijeke na temu arhitektonskih opusa od 1999. godine.

RIJEČKI TORPEDO - PRVI NA SVIJETU RIJEČKI TORPEDO - PRVI NA SVIJETU
Autori: Dinko Zorović, Goran Pernjek, Ervin Dubrović
Muzej grada Rijeke, 2010.
Format: 23 x 32 cm, ilustracije u boji, 168 str.

Monografija o riječkom torpedu, prvom na svijetu, prva je na hrvatskom jeziku i stoga priređena s namjerom da ukratko i pregledno izloži povijest razvoja izuma i povijest razvoja tvornice u kontekstu svjetskih torpednih zbivanja.
Na knjizi su surađivali brojni stručnjaci, a izlaganje povijesti torpeda cjelovito prikazuje početke industrijalizacije Rijeke, od 1850.ih nadalje, prve ideje o „čuvaru obale“ kapetana Giovannija Luppisa, te sustavno iznosi razvoj „pravog“ torpeda od početne zamisli do posljednjih godina riječke proizvodnje 1960.-ih..
Glavno je težište knjige na razvoju izuma torpeda od početnog do usavršenog „stroja“ kao i na pregledu pojedinih instrumenata bitnih za djelotvorno funkcioniranje torpeda. Isto su tako prikazana i temeljna fizikalna istraživanja na području akustike (proboj zvučnog zida) i dinamike plinova.
Prvi je dio knjige posvećen glavnim protagonistima (sastoji se od poglavlja Pioniri industrijalizacije Rijeke, Giovanni Luppis i čuvar obale, Robert Whitehead i suradnici, Od Whiteheada do tvornice motora Torpedo).
Drugi dio, nazvan Torpedo u riječi i slici, iscrpno prikazuje razvoj torpeda, pogonskih motora, kao i pojedinih bitnih instrumenata, uključujući i razvoj lansirne cijevi i lansirne stanice.
Posljednja, treća cjelina knjige je kronologija - Prvih stotinu godina svjetske povijesti, u doba razvoja riječkog torpeda, od 1866. do 1966.
Knjiga sadrži i katalog predmeta, te sažetak – Summary na engleskom jeziku.

AKVIZICIJE 2006.-2010. - Zbirke, predmeti, umjetnička djela

AKVIZICIJE 2006.-2010.
Zbirke, predmeti, umjetnička djela
Autori: kustosi Muzeja grada Rijeke
Muzej grada Rijeke, 2010.
format: 14,5 x 21 cm, ilustracije u boji, 188 str.

Svake četiri godine Muzej prikazuje najnovije akvizicije, građu prikupljenu tijekom prethodnog razdoblja, koja je u međuvremenu i istražena, restaurirana i pripremljena za izlaganje. Akvizicije se priređuju već četvrti put, što potvrđuje ustrajnost i sustavnost, a uz izložbu uvijek se – pa i ovoga puta – objavljuje pregledan i temeljito ilustriran katalog koji prikazuje najvredniju i karakterističnu građu koju se prikuplja za vrlo raznolike muzejske zbirke.
Uz likovnu zbirku, zbirku umjetničkog obrta, glazbenu zbirku, zbirku numizmatike, vrijednosnica, medalja i odlikovanja …ovoga puta izlažemo i tehničku zbirku i fondove sekundarne dokumentacije.
Osim preciznog priručnika korisnog istraživačima hrvatske i riječke materijalne kulture u rasponu od baroka do druge polovice dvadesetoga stoljeća, ovaj je katalog obima 188 stranica, predstavlja i vrlo kvalitetna djela 17. i 18. stoljeća, no ujedno je i podsjetnik na svakodnevni život i na brojne male i zaboravljene predmete kakvi se najčešće ne nalaze u glavnini pregleda materijalne baštine.

Rijeka – sjećamo se

RIJEKA - SJEĆAMO SE
Mladen Grgurić

Fotomonografiju "Rijeka-sjećamo se" autora Mladena Grgurića, povjesničara i kustosa Muzeja grada Rijeke predstavljaju Grad Rijeka, Muzej grada Rijeke i Udruga antifašističkih boraca i antifašista grada Rijeke. Na nešto manje od sto stranica objavljene su dokumentarne fotografije, najvećim dijelom iz fundusa Muzeja grada Rijeke, koje prikazuju razaranja gradova Sušaka i Rijeke u razdoblju od siječnja 1944. do 3. svibnja 1945. godine. U drugom dijelu prikazani napori građana Sušaka i Rijeke u saniranju ratnih šteta.

Rijeka i Sušak pretrpjeli su tijekom Drugog svjetskog rata ogromna razaranja. Industrijske zone i pojedine gradske četvrti stradale su u savezničkom bombardiranju, a neke tijekom riječke bitke. Ipak, najveća razaranja izvršile su njemačke snage prilikom povlačenja pred jedinicama 4. armije JA. Nakon povlačenja preko Rječine njemačke su jedinice porušile sve mostove između Sušaka i Rijeke. Izvršile su razaranja u riječkim tvornicama, uništile su sva lučka postrojenja i 90 % operativne obale u sušačkoj i riječkoj luci.

Odmah nakon oslobođenja građani Sušaka i Rijeke pristupili su raščišćavanju ruševina, obnovi tvornica i pojedinih gradskih četvrti. Započeli su radovi na osposobljavanju riječke i sušačke luke, izgradnji mostova preko Rječine, a Tvornica papira, primjerice, započela je s radom već 7. svibnja 1945.
To je bilo vrijeme zanosa i poleta, kada su svi željeli pridonijeti obnovi i izgradnji grada. Radilo se danonoćno, međusobno se natjecalo i  radovalo  uspjesima drugih. Zahvaljujući toj generaciji naših sugrađana Rijeka je vrlo brzo izrasla u najveći lučko – industrijski grad nove države, a postupno je postala i tranzitna luka podunavskih zemalja u zaleđu

ANDRIJA ČIČIN-ŠAIN - Retrospektiva arhitektonskog opusa

ANDRIJA ČIČIN-ŠAIN
Retrospektiva arhitektonskog opusa

Autorica: Vana Gović
2009., 48 str., meki i tvrdi uvez
format 23 x 28 cm, ilustracije djelomično boji

Monografija Andrije Čičin-Šaina Vane Gović, publikacija je u nizu monografija i kataloga na temu arhitektonskih opusa koji Muzej grada Rijeke (dosad objavljene monografije Emilija, Kučana, Grubešića i Bregovca) izdaje uz retrospektive značajnih riječkih arhitekata s nacionalnim ugledom.

Iako sažeta ova publikacija predstavlja najvažnija ostvarenja Andrije Čičin-Šaina, koji je odmah nakon školovanja u Ljubljani i Zagrebu, krenuo u Sarajevo i vrlo brzo stekao ugled (obiteljska kuća u Konjicu) i dobio prve nagrade (uređenje interijera i postav Muzeja grada Sarajeva).

Od 1956. Čičin-Šain radi u Rijeci i isprva projektira nizove stambenih višekatnica u kojima nastoji omogućiti udobno življenje uz najmanje troškove izgradnje stanova.
Od 1963. projektira brojne hotele (prvi Adriatic u Opatiji, 1963.) i „objekte turističke arhitekture“.
Njegova su antologijska djela nastala krajem šezdesetih, kada projektira hotel Libertas u Dubrovniku i turističko naselje Polari (Villas Rubin) u Rovinju, koji su već odavno uvršteni među najvažnija djela novije hrvatske arhitekture.

Za svoje je zasluge Čičin-Šain stekao i najviše priznanje kolega – za životno mu je djelo dodijeljena  nagrada „Viktor Kovačić“ Udruženja hrvatskih arhitekata (2003.).

 

STOTINU GODINA HRVATSKE UMJETNOSTI

STOTINU GODINA HRVATSKE UMJETNOSTI
IZ ZBIRKI NARODNOG MUZEJA CRNE GORE

Autori: Ljiljana Zeković, Ervin Dubrović
Muzej grada Rijeke, Narodni muzej Crne Gore, Zajednic Crnogoraca PGŽ, Rijeka, 2009.
Format 23 x 32 cm, ilustracije u boji, 44 str.

Katalog istoimene izložbe prikazuje izbor najboljih od gotovo četiri stotine radova hrvatskih umjetnika nastalih tijekom stotinjak godina, od 1870.-ih do 1970.-ih, koji se čuvaju u zbirkama Narodnog muzeja Crne Gore u Cetinju.

Radove za objavljivanje u katalogu (i izlaganje na izložbi u Muzeju grada Rijeke) odabrali su crnogorski stručnjaci (pod vodstvom Ljiljane Zeković) u suradnji s kustosima Muzeja grada Rijeke.
Pregledni uvodni tekstovi uvode u zbirke, a kataloški opisi i reprodukcije sedamdeset odabranih radova, pomno izabranim reprezentativnim primjercima daju temeljit uvid u djela najvećih hrvatskih umjetnika koji su djelovali od kraja devetnaestog do sedamdesetih godina dvadesetog stoljeća.
Neka su od tih djela hrvatski umjetnosti – dvorski umjetnici na cetinjskom dvoru (Quiquerez, Bukovac, Medović, Rendić) izradili u Crnoj Gori pa ih  hrvatska publika nikad ranije nije mogla vidjeti, a druga su naslikana i izrađena u Hrvatskoj te nagrađena na saveznim umjetničkim smotrama i donirana Narodnom muzeju Crne Gore.

 

MERIKA - Iseljavanje iz Srednje Europe u Ameriku 1880.-1914.

MERIKA - Iseljavanje iz Srednje Europe u Ameriku 1880.-1914.
Emigration from Central Europe to America 1880-1914
Autor: Ervin Dubrović
Muzej grada Rijeke, 2008.
dvojezično  - hrvatski i engleski
Format: 23 x 32, ilustracije u boji, 232 str.

Sinteza na temu iseljavanja iz širokih prostora Srednje Europe, iz zemalja okupljenih u Austro-Ugarskoj Monarhiji, nastala je na osnovu izvornih istraživanja, objavljene literature i dijelom na osnovu neobjavljenih radova suradnika okupljenih na projektu  Iseljavanje iz Srednje Europe u Ameriku.

Iako podijeljena u više cjelina (Iseljavanje, Ustroj prekooceanskog egzodusa, Luke - odakle putovati u Novi svijet?, Riječka i tršćanska luka, Iseljenici, Sudbine i Kraj velikog vala) knjiga u osnovi obrađuje dva aspekta emigracije - organizacijski ustroj iseljeničkog aparata i društveni aspekt emigracije. Ovaj potonji se približava poziciji iseljenika i razmatranju osobnih, pojedinačnih sudbina slavnih i običnih, uspješnih i neuspješnih iseljeničkih priča.

Ovo je jedan od malobrojnih pregleda emigrantske povijesti Srednje Europe uoči Prvog svjetskog rata. U opći kontekst iseljavanja uklapa se i emigracija iz hrvatskih zemalja i Hrvatskog primorja, a naročita je pažnja posvećena riječkoj luci. Za razliku od brojnih knjiga o nacionalnim povijestima emigracije, knjiga pruža neuočene i neuobičajene aspekte egzodusa iz Europe u Ameriku, koji se iscrpljuje upravo uoči Prvog svjetskog rata, kada je "veliki val" iseljavanja posve zaustavljen.

Knjiga je dvojezična, na hrvatskom i engleskom jeziku, a uz osnovni tekst i brojne opsežno opisane ilustracije, sadrži i kazala brodova, kompanija, zemljopisnih pojmova, te osobnih imena.

Download knjige u PDF formatu (10,1 MB)

 

POVIJESNE VRIJEDNOSNICE RIJEKE I SUŠAKA

POVIJESNE VRIJEDNOSNICE RIJEKE I SUŠAKA
Autorica i urednica: Milica Trkulja
Format: 23 x 32 cm, ilustracije u boji, 51 str.

Publikacija – Katalog istoimene izložbe, Povijesne vrijednosnice Rijeke i Sušaka, sadrži  pregled  nastanka prvih dioničarskih društava i novčanih zavoda u Rijeci i Sušaku.

Najstariji novčarski zavod u Rijeci  Gradska štedionica (Cassa comunale di risparmio, utemeljena je 1858. godine sa sredstvima štednih uloga građana. Prva banka u Rijeci Riječka banka (Banca Fiumana) osnovana je kao dioničko društvo 1871. godine, a godinu dana kasnije Pučka štedionica (Cassa popolare di risparmio).
Dioničarstvo se ubraja u najstarije oblike gospodarskog djelovanja utemeljenog na dioničarskoj glavnici koja nastaje isključivo na temelju dionica.
Zato osnovu kataloga čini 51  povijesna vrijednosnica  (uglavnom stare dionice i obveznice) koje su sastavni dio Numizmatičke zbirke Muzeja grada Rijeke.Vremensko razdoblje sačuvanih dionica je od 1882. -1940. Pored činjenice da predstavljaju vrijedan izvor gospodarske povijesti  Rijeke i Sušaka, one su i vrlo dekorativne, imaju estetsku i umjetničku vrijednost. Izrađivane su u poznatim litografskim kućama u Budimpešti, Trstu, Milanu i u Zagrebu u poznatoj dioničkoj  tiskari Rožankovski i drug.

Povijesne dionice zanimljiv su i važan segment gospodarske povijesti određenog vremenskog razdoblja, grada ili države, a zbog svoje umjetničke i dokumentarne vrijednosti  predstavljaju zanimljiv dio kulturne baštine.

 

REKLAMA U RIJECI 1890.-1940.

REKLAMA U RIJECI 1890.-1940.
Urednik: Ervin Dubrović,
Autori: Milica Trkulja i Nada Sabljić
Muzej grada Rijeke, 2008.
Format 23 x 32, ilustracije u boji, 64 str. 

Publikacija - katalog Reklama u Rijeci nastala je razradom početne zamisli da se prikaže svojevrstan fenomen riječko-sušačkog farmaceutskog laboratorija Alga, osnovanog pred prvi svjetski rat, a djelatnog do iza drugog svjetskog rata.

Laboratorij Alga imao je izuzetan razvoj i ambiciozan izvozni program pa je zato osobito razvijao i reklamu svojih proizvoda - pa je uz novinske i litografske ilustracije u boji (revija Svijet) tiskao i vlastiti poučno reklamni časopis i brojne letke, prospekte na raznim jezicima i pismima (na latinici i ćirilici), a 1930.-ih i kalendare u čak milijun primjeraka!

Polazeći od činjenice da ni do današnjega dana, u vrijeme visoko razvijenih medija, u Rijeci još uvijek nije istraženo "prvo doba" moderne propagande - prikazujemo i širi kontekst u kojem je djelovala Alga, od 1890. kada je u Rijeci održano prvo predavanje o važnosti komercijalne reklame do posljednje predratne godine.
Unatoč nedostatku domaćih ilustratora (uz poneku iznimku poput Ladislaoa de Gaussa i Bruna Anghebena) tvornice "robe široke potrošnje" (Tvornica čokolade i Ljuštionica riže, Tvornica papira) tiskaju vrlo uspjele reklamne razglednice i letke, a riječki i strani trgovci s dućanima i skladištima u Rijeci objavljuju u domaćim novinama reklame s vrlo živim ilustracijama i reklamnim sloganima.

 

ZDRAVKO BREGOVAC - Retrospektiva arhitektonskog opusa

ZDRAVKO BREGOVAC
Retrospektiva arhitektonskog opusa
Autorica: Željana Dubrović
2007., 44 str., meki uvez
format 23 x 28 cm, ilustracije u boji

Pregledna publikacija o Bregovcu objavljena je u nizu monografija i kataloga posvećenim znamenitim hrvatskim arhitektima u izdanju Muzeja grada Rijeke (prethodno su objavljene monografije Igor Emili, Ninoslav Kučan, Vladimir Grubešić).

Ovaj ugledni hrvatski arhitekt započeo je karijeru već pedesetih godina s velikim uspjesima na jugoslavenskim i međunarodnim natječajima za muzeje (Muzej grada Beograda, Muzej u Alepu u Siriji).
No početkom šezdesetih Bregovac je postao vodeći hrvatski arhitekt za oblikovanje hotela i cijelih hotelskih kompleksa. Njegovo se oblikovanje prema regionalnim arhitektonskim osobitostima priklonilo naročitoj vizualnosti  primorskog i planinskog tipa izgradnje u koje je, unatoč snažnu utjecaju uniformizma funkcionalističkog i internacionalističkog pristupa, ugradio ipak podosta vlastite osobnosti i podosta uvažavanja regionalnih i tradicionalnih odlika prirodnog prostora i kulturnog miljea za koji projektira.

Bregovac je uvažavao i "mediteranizam" (Rabac, Zadar, Rab), više arapskoga nego primorsko-dalmatinskoga porijekla, i "kontinentalizam" (Plitvice, Zagreb) s naglašenom toplinom drva kao i tradicijom kosoga krova.

WILLY - ZLATNE GODINE FILMSKOG PLAKATA

WILLY - ZLATNE GODINE FILMSKOG PLAKATA
Autor: Ervin Dubrović
2008., 64 str., meki uvez
dvojezičan: hrvatski i engleski
format 23 x 32 cm, ilustracije pretežno u boji

Čovjek koji je u Rijeci godinama bio poznat jedino po svojim velikim filmskim panoima na pročelju Kina Partizan (današnji Teatro Fenice) i po svojem neobičnom potpisu -Willy - koji je podsjećao na i tada i danas dominantnu holivudsku filmsku produkciju.

Willy ne čuva nikakvu dokumentaciju i nikakve skice za panoe i plakate. No niz od blizu pedeset plakata što ih je u petnaestak godina rada ostvario za Croatiu film iz Zagreba i za Moravu film iz Beograda izvrstan su primjer svojevrsnog fenomena, uspjeha samoukog crtača-ilustratora koji je vrsnoćom svoga rada stekao glas kod brojnih ljubitelja i posjetitelja kina i kod filmskih radnika iz Zagreba i Beograda, koji su ga zvali i na Filmske festivale u Puli, da svojim velikim panoima dostojno upotpuni ugođaj u vrijeme koje je prethodilo velikim tiskanim fotografskim "jumbo" plakatima, kada se još uvijek cijenilo rad majstora crtača koji je znao svladavati velike razmjere reklamnih panoa.

TRSATSKO SVETIŠTE U ZBIRKAMA MUZEJA GRADA RIJEKE / TRSAT SHRINE IN THE COLLECTIONS OF THE CITY MUSEUM OF RIJEKA

TRSATSKO SVETIŠTE U ZBIRKAMA MUZEJA GRADA RIJEKE / TRSAT SHRINE IN THE COLLECTIONS OF THE CITY MUSEUM OF RIJEKA
Autorica: Nada Sabljić
Prevoditeljica na engleski: Jelena Dunato
2007., 160 str. ; meki uvez
Format: 19,5 x 12,5 cm, ilustracije crno bijelo i u boji

Katalog izložbe Trsatsko svetište u zbirkama Muzeja grada Rijeke podijeljen je u dvije cjeline. U prvom dijelu dana je kratka povijest trsatskog svetišta, dok je u drugom dijelu dat katalog eksponata koji se čuvaju u Muzeju grada Rijeke, podijeljen po zbirkama.

Muzej grada Rijeke u svojim zbirkama čuva raznorodnu građu s temom, motivom i posvetom Svetištu Majke Božje Trsatske. U katalogu su predstavljene Likovna zbirka, Zbirka numizmatike, vrijednosnica, odlikovanja i medalja, Zbirka varia, Zbirka fotografija i Zbirka filatelije.

Svetište Majke Božje na Trsatu, drugo po veličini i značaju narodno, marijansko svetište u Hrvatskoj poznato je i priznato daleko izvan granica naše zemlje. Priča o nastanku, gradnji i snazi vjere prikladno je vezana uz legendu o čudu prijenosa Bogorodičinog doma iz Nazareta u Evropu, na Trsat 1291. godine. Kućica je tri godine potom prenesena u Italiju u Loreto gdje je izgrađeno svetište Loretanske Gospe. Vjernici, stanovnici Kvarnera žalili su zbog gubitka svetinje, te je onodobni gospodar Trsata, krčki knez Nikola I., na mjestu gdje se navodno nalazila sveta kućica, sagradio malu kapelicu. Hodočasnici su polako počeli stizati na Trsat, a nasljednici kneza Nikole izmolili su od pape Urbana V, utjehu u obliku stare čudotvorne Bogorodičine slike. Nakon 1367. godine na Trsat je stigla, po franjevcu Bonifaciju, i ikona Bogorodice s Kristom, što je odmah privuklo mnoštvo hodočasnika koji su po utjehu ili razrješenje grijeha pristizali sa svih strana svijeta.

Gradnju samostana uz kapelicu zagovarao je Nikola IV. Frankopan, ali je ideju ostvario njegov sin Martin, koji je uz dopuštenje pape Nikole V. 1453. sagradio samostan posvećen redu franjevaca, veću crkvu i u njoj obiteljsku grobnicu. Nova crkva izgrađena u stilu kasne gotike, klasična je jednobrodna redovnička građevina, slično ostalim franjevačkim crkvama na Kvarneru.

TVORNICA PAPIRA RIJEKA

TVORNICA PAPIRA RIJEKA
Autor : Mladen Grgurić
2007.; 35 str.
Format : 32 x 23 cm, ilustracije crno-bijele i u boji, meki uvez

U katalogu je dat povijesni prikaz Tvornice papira Rijeka, od osnivanja 1821. godine do 2005. godine kada je otišla u stečaj. Tijekom 180 godina neprekidne proizvodnje Tvornica papira Rijeka bila je svjedok i sudionik nastajanja i razvoja Rijeke. Za samo nekoliko godina od manufakture prešlo se na industrijski način proizvodnje. Prvi parni stroj u Hrvatskoj i na Balkanu počeo je s radom u Tvornici papira Rijeka.

Proizvodila je kvalitetan papir koji je osvajao najviša odličja na najvećim smotrama u svijetu. Prodavao se na svim kontinentima u više od pedeset zemalja u svijetu. Po proizvodnji cigaretnog papira bila je na drugom mjestu u Europi.

Tvornica je othranila mnoge generacije radnika s područja Grobnika i Trsata, koji su joj zajedno sa svojim obiteljima bili privrženi. U tvornici su radili otac, sin, unuk i tako iz generacije u generaciju. Dugi niz godina prije

Drugog svjetskog rata tvornica je opskrbljivala grad Sušak električnom energijom iz svoje elektrane.

Sve do devedesetih godina prošlog stoljeća tvornica je uspješno poslovala. Nakon toga nastupila su teška ratna i poratna vremena iz kojih se više nije mogla izvući. Zastarjela tehnologija i gubitak tržišta doveli su do otpuštanja radnika i na kraju do zatvaranja pogona.

OČEVA DRŽAVA - MAJČIN SIN

OČEVA DRŽAVA - MAJČIN SIN
Grupa autora
2007.; 232 str.
Format: 28,5 x 22,5 cm, ilustracije crno-bijele, meki uvez,
dvojezično - hrvatski i njemački

Knjiga je izdana kao katalog istoimene izložbe priređene u suradnji Muzeja grada Rijeke s Landesmuseumom Joanneum i Sveučilištem Karl Franzens iz Graza. Izgledom je katalog više nalik monografiji na temu ideološkog sukoba očeva i sinova, kao temeljnog sukoba između totalitarizma i anarhizma, dviju uzajamno krajnje udaljenih koncepcija koje su obilježili cijelo dvadeseto stoljeće.

Knjiga je koncipirana trodijelno, pripremila su je tri urednika (Gerhard M. Dienes -  Landesmuseum Joanneum, Graz, Ervin Dubrović - Muzej grada Rijeke, Gernot Kocher - Karl Franzens Universität, Graz).
Osnovni akcent knjizi daje odnos između dvojice zanimljivih ljudi - Hansa Grossa, osnivača moderne kriminalistike, i njegova sina Otta Grossa, psihijatra i psihoanalitičara.
Druga je cjelina prikaz Hansa Grossa kao kriminalista i profesora kaznenog prava, kao i prikaz njegovih nasljednika na katedri kaznenog prava Pravnog fakulteta u Grazu.
Treća je cjelina o riječkim i njihovim sinovima - u kojoj je ključni primjer sukob konzervativnog moralista Ante Polića i modernog anarhista, njegova sina, Janka Polića Kamova.

Osnovna je intonacija knjige obilježena raspravom o društvenim stegama i snovima o slobodi, o bjegovima u jadranske rajeve (Rab i Lošinj), kao i o zločinu, o rješavanju zločina i postupku s nepoćudnima (na primjer, smještaju u logore, od kojih su neki također na Jadranskim otocima - Kampor i Goli otok).

Jedna su od tema i zločinačke primisli protagonista - do kojih također dovodi sukob patrijarhalnih očeva i matrijarhatom potaknutih sinova.

MIROVNI UGOVOR IZMEĐU FNRJ I ITALIJE

MIROVNI UGOVOR IZMEĐU FNRJ I ITALIJE
Autor: Mladen Grgurić
2007.; 116 str.
Format: 19,5 x 12,5 cm, ilustracije crno-bijele, meki uvez,
dvojezično - hrvatski i talijanski
(Mala biblioteka; knjiga 6)

Knjiga je izdana u povodu šezdesete obljetnice potpisivanja mirovnog ugovora između Jugoslavije i Italije. Pariškim je ugovorom Istra i dio Slovenije, u međuratnom periodu u sastavu Italije, sada pripojen Jugoslaviji - zapravo republikama Hrvatskoj i Sloveniji.

U knjizi su prikazana povijesna događanja, popraćena ilustracijama - fotografijama i kartama, koja prikazuju teritorijalne promjene na ovome području od Londonskog ugovora iz 1915. do Londonskog memoranduma 1954. i Osimskih sporazuma 1975. godine, kojima su konačno uređeni odnosi i potvrđene granice između Italije i Jugoslavije - a time i potvrđena pripadnost Istre Hrvatskoj.
Uz osnovni tekst, u knjigu je, u obliku priloga, uključeno i obilje građe - niza važnih dokumenata - od zaključaka Londonske konferencije (1915.), do Ugovora između Kraljevina SHS i Italije (1920. i 1924.), Ugovora o određivanju granica između Kraljevine Italije i Hrvatske (1941.), do ugovora o miru između Jugoslavije i Italije (1947.).

SEDMERO RIJEČKIH FOTOGRAFA IZ SEDAMDESETIH

SEDMERO RIJEČKIH FOTOGRAFA IZ SEDAMDESETIH
Autor : Ervin Dubrović
2007.; 64 str.
Format 22,5 x 28,5 cm, ilustracije crno bijele, meki uvez

Katalog pregledno i kritičkim izborom ilustrira sedmoricu najpoznatijih riječkih fotografa 1970.-ih godina - Đoku Milekića, Borislava Ostojića, Ljiljanu Sundać Zuanni, Andreu Zuannija, Rudolfa Zambellija, Krešimira Pavića i Blagoja Marinskog.

Sedmorica protagonista ujedno se iskazuju kao vrlo različiti stvaratelji - neki prikazuju socijalne teme svakodnevne stvarnosti, prizore iz sirotinjskih naselja. Zanimaju se i za naročite stilizacije, poput naopako okrenutih slika odraza u vodenom zrcalu u lokvi na cesti. Neki su bliski temama urbanog miljea, betonske džungle i rokerskih koncerata, dok druge privlače suptilni i čeznutljivi ugođaji.
Neki su se, pak, okušavali u optičkim i kemijskim intervencijama kojima su obične prizore učinili zanimljivima.
Ovo je izdanje u svakom slučaju jedno od dosad rijetkih kritičkih prikaza moderne riječke  fotografske baštine.

TEMELJI MODERNE RIJEKE, 1780.-1830.

TEMELJI MODERNE RIJEKE, 1780.-1830.
Gospodarski i društveni život

Knjiga prije svega iznosi primjer preobrazbe malog feudalnog grada u moderan grad građanskog doba, koji u svega pedeset godina izrasta iz srednjovjekovnog municipija u važno trgovište i vodeću luku Ugarske i Hrvatske.
Do druge polovice osamnaestoga stoljeća Rijeka je bila provincijski gradić koji se ni po čemu bitnom nije razlikovao od ostalih primorskih gradića.
Rušenjem gradskih zidina i zatrpavanjem rovova (1780.) počinje se bitno mijenjati način života. Ujedno počinju rasti ambicije države (Ugarske) s gradom i lukom, koji su u hrvatskim i sredozemnim razmjerima (pored Trsta, Odese i drugih važnih luka) jedan od najboljih primjera nagloga gospodarskog i društvenog razvoja u bitnoj mjeri povezanog s pogodnim prometnim položajem i razvojem tehnologije.
Razvojni put modernizacije počinje planovima za izgradnju velike nove luke pred gradom i planovima za izgradnju prometnica (modernizacija Karoline, izgradnja Lujzijane i prvi planovi za izgradnju željeznice). Taj se tijek rane modernizacije završava 1830.-ih pojavom parnih strojeva (tvornica papira Smith & Meynier 1833.) i parobroda (1837.).
Knjiga s monografskim ambicijama plod je istraživanja brojnih hrvatskih povjesničara koji su na osnovu izvorne arhivske i muzejske građe iz Rijeke, Zagreba, Budimpešte, Beča i Trsta iznijeli razvoj gospodarskih i društvenih tokova, te nastajanje neke od bitnih gospodarskih i društvenih institucija građanskog doba. U to su se doba počele razvijati prve "prave" tvornice i poduzeća, osnivaju se tiskare, javne knjižnice, razvija se moderni kazališni život, te se postavljaju zasade općeg obrazovanja i osnivaju prve stručne - trgovačke i pomorske škole.
Knjiga je opsežno ilustrirana, a veći je dio objavljenih ilustracija, uglavnom iz hrvatskih i europskih muzeja i arhiva, dosad bio gotovo posve nepoznat.

DOBA MODERNIZACIJE, 1780.-1830. DOBA MODERNIZACIJE, 1780.-1830.
More, Rijeka, Srednja Europa

Knjiga obrađuje razdoblje "velikih promjena", od vremena dviju revolucija, francuske društvene i britanske industrijske revolucije krajem osamnaestoga stoljeća, do početaka znatnijih gospodarskih i društvenih promjena na našem tlu.
Riječ je o razdoblju napoleonskih ratova i novom ustrojstvu Europe poslije Bečkog kongresa (1814./1815.) koje se snažno odražava i na prilike u Hrvatskoj. U tom "predpreporodnom" razdoblju propale su stare države, Venecija i Dubrovnik, a tek početkom 1830.-ih, počinju europski nacionalni pokreti.
Podnaslov More, Rijeka, Srednja Europa označava osnovni pristup, koji razvoj vidi obrnuto u odnosu na uobičajeno viđenje, koje počinje od središta - od Beča kao srca Habsburškog carstva. Ne šire se uvijek poticaji od Srednje Europe prema njenoj periferiji - Hrvatskoj i Rijeci, nego je velik dio tokova prvo morem stizao do glavnih luka, a potom se širio prema unutrašnjosti.
Knjiga je zamišljena kao monografija iako su na njoj radili brojni ugledni hrvatski i strani istraživači, "opći" povjesničari i povjesničari gospodarstva i tehnike, koji su tekstove napisali na osnovu najnovijih istraživanja provedenih u arhivima u Rijeci, Zagrebu, Beču, Budimpešti, Ljubljani i Trstu.
Glavni je naglasak knjige na snažnom razvoju gospodarstva, tehnologije i komunikacija, koji se preko Rijeke (i Trsta) šire do unutrašnjosti. Glavni je smisao knjige da se, donošenjem obilja nove i slabije poznate građe, ukaže na gospodarski i tehnološki razvoj naših krajeva - prije svega Rijeke - u kontekstu društvenog i gospodarskog razvoja Srednje Europe i u kontekstu "prve globalizacije", koja omogućuje sve snažniju komunikaciju s prekomorskim svijetom - naročito s obje Amerike.
Početak ovoga razdoblja vrhunac je djelatnosti stare merkantilističke "multinacionalne" Tršćansko riječke privilegirane kompanije, s gotovo tisuću radnika i sa sjedištem u Rijeci, a početkom devetnaestoga stoljeća pojavljuju se novi, liberalistički oblici poslovanja koji se pozivaju na slobodno tržište. Parni stroj, željeznica i parobrod 1830.-ih prestaju biti otkrića, ulaze u stvarni život i dopiru do naše obale.
Knjiga velikog formata ilustrirana je poznatim i ali brojnim dosad nepoznatim ilustracijama iz više europskih arhiva i muzeja.

AKVIZICIJE 2002.-2006.

AKVIZICIJE 2002.-2006.
Zbirke, predmeti, umjetnička djela
Muzej Grada Rijeke 2006.

Grupa autora - kustosi Muzeja, format 14,5 x 21 cm, str. 176

Knjiga - katalog najnovijih akvizicija Muzeja Grada Rijeke pregledno po zbirkama izlaže njzanimljivije osobitosti najnovijih prinova i cjelina, te pregledno iznosi fotografije, kataloški opis i note s dodatnim informacijama, posebnostima i zanimljivostima pojedinih predmeta.
U katalogu su prvo prokomentirane osobitosti svih cjelina (zbirki), a potom su kustosi - voditelji zbirki obradili pojedine predmete iz svojih zbirki.
Cjeline kataloga prate slijed zbirki:
Likovna zbirka, zbirka umjetničkog obrta, glazbena zbirka, zbirka numizmatike, vrijednosnica, medalja i odlikovanja, zbirka dokumentarne građe, zbirka oružja, vojne opreme i oznaka, zbirka tiska, zbirka fotografija, zbirka poštanskih maraka, zbirka kazališne i filmske građe, zbirka varia.

NINOSLAV KUČAN NINOSLAV KUČAN
Monografija riječkog arhitekte

Autor: Ervin Dubrović
Recenzenti: dr. Ivo Maroević, dr.Stane Bernik
Suradnici: Marija Lazanja Dušević, Mara Kučan-Smešny, Jasna Milinković
2006., 184 str.
format: 28 x 22,8 cm, ilustracije
sažetak na engleskom jeziku

Muzej grada Rijeke sustavno obrađuje suvremenu arhitekturu Rijeke i dizajn, a ovo je treća u nizu monografija suvremenih arhitekata. Ova knjiga velikog formata, nakon prvog, autorskog dijela i životopisa, ima iscrpno ilustriran katalog radova, te bibliografiju, kao i sažetak na engleskom jeziku.
Ervin Dubrović, autor monografije, ističe u knjizi: "Kučan i danas izgleda vrlo uvjerljivo, što potvrđuje i nemali broj njegovih zgrada već odavno uvrštenih u antologiju najvažnijih djela suvremene hrvatske arhitekture (Radničko sveučilište - zajedno s Radovanom Nikšićem - i Palača pravde u Zagrebu, Robna kuća Ri u Rijeci, telekomunikacijski centri u Puli, Rijeci i Umagu)".

ADAMIĆEVO DOBA 1780.-1830. ADAMIĆEVO DOBA 1780.-1830.
Riječki trgovac u doba velikih promjena

Priredio: Ervin Dubrović
Autori: Ervin Dubrović, Irvin Lukežić, Josip Seršić, Veselin Kostić, Nenad Labus, Boris Zakošek, Imre Ress, William Klinger, Malcom Scott Hardy, Igor Žic.
Recenzenti: dr.Mithad Kozličić, akademik Vladimir Marković, dr.Dragutin Roksandić, akademik Petar Strčić, dr. Agneza Szabo.
Suradnici: Renzo Arcon, Jozef Berkesz, Marina Bregovac-Pisk, Iskra Buschek, Carla Camilleri, Saša Dmitrović, Tessa Fras, Theodor de Canziani Jakšić, Janko Jeličić, Ariana Koprčina, Marija Lazanja Dušević, Franz Leitgeib, Walter Öhlinger, Alessandra Martina, Marino Micich, dr. Ivan Pederin, Rastko Schwalba, Flora Turner, Irena Žmuc.

2005., 368 str.
format: 32,5 x 24 cm, ilustracije u boji
sažetak na engleskom jeziku

Monografija je velikog formata, obima 368 stranica, s izvornim radovima dvadesetak znanstvenika i istraživača, opsežno ilustrirana brojnim dosad nepoznatim ilustracijama iz velikih europskih arhiva i muzeja (Muzej grada Beča, Tehnički muzej u Beču, Britanski pomorski muzej, Povijesni muzej grada Budimpešte, Narodni muzej u Bratislavi i drugi).
Autorski su tekstovi popraćeni prijevodima izvornih dokumenata te prilozima, biografija važnijih povijesnih osoba, rodoslovljem obitelji Adamić, te kazalima imena i zemljopisnih pojmova. Knjiga je rezultat dugogodišnjeg istraživačkog rada na projektu Muzeja grada Rijeke, u kojem su se uz život Andrije Ljudevita Adamića istražili i gospodarski i društveni aspekti njegova doba u širem, europskom kontekstu.

RIJEČKA NUMIZMATIKA RIJEČKA NUMIZMATIKA
Riječki novci i novci s riječkim obilježjima 1848.-2002.

Autori: Julijan Dobrinić, Milica Trkulja
2005., 208 str.
format: 19,5 x 12,8 cm, ilustracije u boji
sažetak na talijanskom jeziku
(Mala biblioteka; knjiga 5)

Katalog Riječka numizmatika daje sustavan uvid u "riječke novce i novce s riječkim obilježjima" u razdoblju od 1848. do 2002. godine i u dosad najpotpunijem obliku prikazuje veliku glavninu poznatih riječkih novaca, kao i novce raznih država kojima je Rijeka svojedobno pripadala a koji, pored ostalih, nose i riječki grb ili neka druga riječka obilježja. Rijeka spada u red malobrojnih gradova koji su imali svoj novac. Čak su neke od prvih karantana iz razdoblja 1848.-1850., postali prava rijetkost i iznimno dragocjeni, sačuvani u tek pokojem teško dostupnom primjerku.

IVO MARENDIĆ: IVŠA - IWSCHA IVO MARENDIĆ: IVŠA - IWSCHA
Monografija riječkog grafičkog dizajnera, ilustratora,
karikaturiste, ljubitelja riječke povijesti.

Autori: Ervin Dubrović, Nedjeljko Fabrio i Amir Muzur.
2005., 104 str.
format: 19,5 x 12,8 cm, ilustracije
dvojezičan: hrvatski i talijanski jezik
(Mala biblioteka; knjiga 4)

Knjiga je uz kritički komentar i pregled Marendićeva rada pregledno opremljena ilustracijama koje prate tekst (scenografije, projekti za motel, naslovnice knjiga, crteži i karikature).
Ova je monografija prikaz rada Ive Marendića (1937.- 2004.), zanimljive biografije - započeo je studij arhitekture u Zagrebu, završio studij scenografije na Centro sperimentale cinematografico u Rimu, radio filmsku scenografiju u čuvenom rimskom studiju Cinecitta za nekoliko velikih filmova, projektirao i jedan motel na obali Tirenskog mora. Nakon povratka u Rijeku radio je kao kazališni scenograf, no ubrzo je pronašao svoj pravi poziv - grafički dizajner. Svakako je vizualno najatraktivnija Marendićeva ostavština njegov ilustratorski i karikaturistički opus (Čupavci našeg grada - Novi list 1966., Girotondo - Panorama 1967.i 1968.).

TALIJANSKI KONCENTRACIONI LOGORI U HRVATSKOM PRIMORJU, 1941.-1943.

TALIJANSKI KONCENTRACIONI LOGORI U HRVATSKOM PRIMORJU, 1941.-1943.

Autor: Mladen Grgurić
2005., 72 str.
format: 19,5 x 12,8 cm, ilustracije
dvojezičan: hrvatski i talijanski jezik
(Mala biblioteka; knjiga 3)

Katalog pregledno i detaljno prikazuje pregled talijanskih koncentracionih logora u Hrvatskom primorju, kao i ostalih povijesnih zbivanja vezanih uz tu tematiku, u razdoblju od 1941.-1943.

ČAROBNA IGLA

ČAROBNA IGLA
Zbirka gramofona i riječka diskografija

Autor: Ervin Dubrović, Nada Sablić Butorac i Željko Staklarević
2004., 100 str.
format: 32 x 23 cm, ilustracije u boji
sažetak na engleskom

Knjiga atraktivnih ilustracija i vrhunske grafičke opreme (Klaudio Cetina) govori o najljepšoj zbirci fonografije u Hrvatskoj i sustavno prikazuje razvoj fonografije od prvih istraživača zvuka i prvih glazbenih automata do fonografa i posljednjih gramofona. Knjiga govori i o pločama, "nosačima" zvuka, zahvaljujući kojima imamo sačuvane i snimke iz 19. st. te prve hrvatske pjesme i prve primorske pučke napjeve, a posebno je vrijedan ciklus "riječke diskografije" - pjesme pjevača Radio Rijeke na pločama koje su se pedesetih vrtjele na svim radiostanicama u zemlji.

AKVIZICIJE 1998.-2002.

AKVIZICIJE 1998.-2002.
Zbirke, predmeti, umjetnička djela

Grupa autora: kustosi Muzeja
2002., 148 str., ilustracije u boji
format: 20,5 cm

Katalog Akvizicije pregledno, kratkim kataloškim opisom i fotografijama u boji prikazuje muzejske zbirke i najzanimljivije predmete i umjetnička djela koja je Muzej prikupio, obradio i restaurirao u zadnje četiri godine. Ovo je unekoliko muzejski vodič koristan stručnjacima, skupljačima i građanima, koji upućuje na najnovije prinove, dosad uglavnom nepoznate, ali važne za poznavanje povijesti Rijeke.

ARHITEKT VLADIMIR GRUBEŠIĆ

ARHITEKT VLADIMIR GRUBEŠIĆ
Urednik: Marko Franković
Tekstovi: grupa autora
2003., 224 str., ilustr. dijelom. u boji, format 25 cm
tekst na hrvatskom i engleskom jeziku

Monografija o arhitektu Grubešiću izdana je uz izložbu koja je bila postavljena u Muzeju grada Rijeke od 6. listopada do 15. studenog 2003. godine.

DŽAMONJA U RIJECI - skulpture


DŽAMONJA U RIJECI - skulpture

Katalog izložbe 13. travnja - 20. svibnja 1999.
Autor teksta: Ervin Dubrović
64. str., ilustr., format 32 cm, predgovor hrv./engl.

Katalog je pratio izložbu koja je bila postavljena na riječkom Korzu od 13. travnja do 20. svibnja 1999. Prikazan je ciklus skulptura nastalih 1996./1997., koje je autor 1998. prvi put izložio na Place Vendome u Parizu, a potom je izložba premijerno postavljena u Rijeci. To su lukovi, prostorni kružni segmenti od zahrđalih željeznih lanaca, u uzajamnu kontinuiranom odnosu koji ih najviše od svih Džamonjinih ostvarenja čini otvorenim dinamičnim nizom.

IGOR EMILI

IGOR EMILI
Autor: Rastko Schwalba
1999., 251 str., predgovor Ervin Dubrović, format: 28 cm

Monografija o najpoznatijemu riječkom arhitektu i jednom od najzanimljivijih Riječana dvadesetog stoljeća, sustavno obrađuje stvaralaki opus arhitekta koji je bio i kulturni djelatnik širokih dometa, utjecaja i ugleda. Emili je svojim djelovanjem znao premostiti provaliju između stare i nove Rijeke, između starih Fijumana i novopridošlih Riječana, između staroga grada i nebodera na Podmurvicama. Najviše se ipak pamti po razumijevanju života staroga grada i pučkog naslijeđa, po uvođenju tradicije u modernu arhitekturu i po smjelim i neočekivanim postmodernim rješenjima. Opširni sažeci na talijanskom i engleskom.

KINEMATOGRAFIJA U RIJECI

KINEMATOGRAFIJA U RIJECI
Grupa autora, urednik Ervin Dubrović
1997., 196 str. sažetak na talijanskom i engleskom
ilustracije dijelom u boji
format: 32 cm, meki uvez

U Rijeci je održana jedna od najranijih filmskih projekcija na tlu današnje Hrvatske, neke su Riječanke bile prave filmske zvijezde, o Karolini Riječkoj snimljen je pravi filmski spektakl u boji s međunarodnim zvijezdama u glavnim ulogama, u Rijeci je živio i najpoznatiji filmski Tarzan.
Najstariji sačuvani riječki snimci potječu iz 1920-ih.

LJUBO DE KARINA - skulpture

LJUBO DE KARINA - skulpture
Katalog izložbe
Urednik: Ervin Dubrović, dokumentacija Mirna de Karina
2003., 64 str., ilustr. u boji, format 32 cm
tekst na hrvatskom i talijanskom

Katalog je pratio izložbu postavljenu u Muzeju grada Rijeke od 12. lipnja do 22. kolovoza 2003. godine.

RIJEČKE FONTANE I PERILA

RIJEČKE FONTANE I PERILA
FONATANE E LAVATOI DI FIUME
Autor: Mladen Grgurić
1997., 80 str., ilustracije u boji
format: 32 cm

Ovo izdanje riječju i slikom (fotografijama i slikovitim nacrtima u boji) otkriva zaboravljene običaje negdašnjeg života. Tko se još sjeća riječkih perila i tko zna da su uopće postojala? I da se jedino s fontana nekoć uzimala pitka voda i da se na njima pralo!

RIJEČKA LUKA - povijest, izgradnja, promet

RIJEČKA LUKA - povijest, izgradnja, promet
Grupa autora, urednik Ervin Dubrović
2001., 352 str., ilustrirana, format: 32 cm

Riječka je luka kapitalno djelo, jedna od najzapaženijih knjiga o Rijeci izdanih zadnjih godina. U njoj svoje radove objavljuje više od dvadeset autora iz Hrvatske, Austrije, Mađarske, Italije i Sjedinjenih Država. Tijekom rada na ovom projektu provedena su sustavna istraživanja u brojnim arhivima, muzejima i knjižnicama, pronađena je vrijedna izvorna građa i objavljena u reprezentativnoj, bogato ilustriranoj i preglednoj knjizi (s opširnom kronologijom, sažetkom na engleskom jeziku).
Stručnjaci različitih profila (povjesničari, građevinari, ekonomisti, pomorski stručnjaci) s raznih su aspekata obradili izgradnju i život najznačajnije hrvatske luke.

RIJEČKE MARKE / I FRANCOBOLI DI FIUME 1918.-1924.

RIJEČKE MARKE / I FRANCOBOLI DI FIUME 1918.-1924.
Autor: Mladen Grgurić
2002., 90 str., ilustracije u boji
sažetak na talijanskom
(Mala biblioteka , knj. 2.)

Riječke su marke posebnost kojom se može pohvaliti malo gradova. Rijeka je bila posebna, izdvojena "državna tvorevina" koja je između 1918. i 1924. izdavala vlastite marke. Riječ je o brojnim, vrlo zanimljivim serijama i motivima koje su crtali najslavniji talijanski dizajneri svoga doba, poput Leopolda Metlicovicha. Kvalitetno i u boji tiskane marke te pregledan i iscrpan katalog, korisni su filatelistima, kulturnim djelatnicima i svim ljubiteljima riječke povijesti.

RIJEČKI MOSTOVI / I PONTI DI FIUME

RIJEČKI MOSTOVI / I PONTI DI FIUME
Autori: Milica Trkulja, Nada Sabljić-Butorac
Opis slikovnih priloga: Ivo Marendić
1998., 120 str., Ilustracije, format: 19 cm, album

Mostovi na Rječini postoje već gotovo pet stoljeća. Premošćuju rijeku i spajaju obale koje su stoljećima bile razdvojene državnim ili pokrajinskim granicama. Mostovi na Rječini češće su se rušili i gradili nego na mnogim drugim rijekama. Katkad su imali i veću važnost od puno većih ljepših mostova.
Ovaj album prikazuje gotovo sve danas znane riječke mostove. Njihova je sudbina, više nego drugdje, odraz sudbine grada. Knjiga je tiskana na hrvatskom i talijanskom jeziku.

RIJEČKE ŠKALE / LE SCALINATE DI FIUME

RIJEČKE ŠKALE / LE SCALINATE DI FIUME
Autor: Mladen Grgurić
1999., 115. str. (Mala biblioteka, knj.1.)

Trsatske stube jedan su od riječkih i primorskih simbola. Skale, usponi, poput Kalvarije, imaju svoju drevnu povijest i uz njih se pletu mnoge priče. Rijeka je grad na padini brijega, a stubišta, "škale", bitni su elementi urbaniteta, njima se penje i spušta, na njima se događa život - Dvojezično izdanje, na hrvatskom i talijanskom.

SCENA I KOSTIM

SCENA I KOSTIM
Dorian Sokolić i Ružica Nenadović Sokolić
Autor: Ervin Dubrović
1998., 276 str., format: 28 cm

Knjiga o dvoje najuspješnijih majstora riječke kazališne scene, koji su se proslavili na pozornicama mnogobrojnih kazališta i festivala - Doriana Sokolića i Ružice Nenadović Sokolić. U gotovo pedeset stvaralačkih godina scenski su oblikovali stotine kazališnih predstava, i to najčešće u paru: on radi scenu, ona kostime. Dobitnici su i mnogih nagrada i priznanja. Knjiga je ilustrirana skicama, maketama i kostimima, a u uvodnom dijelu obrađuje pristup modernome scenskom oblikovanju i prikazuje povijest modernog oblikovanja hrvatske pozornice. Izdanje je trojezično - na hrvatskom, egleskom i talijanskom.

VIKTOR HRELJANOVIĆ

VIKTOR HRELJANOVIĆ

Katalog izložbe
Autor teksta: Ervin Dubrović
1999., 100 str., ilustr. c/b, format 32 cm
tekst na hrvatskom i talijanskom

Katalog je pratio retrospektivnu izložbu fotografija koja je bila postavljena u Muzeju grada Rijeke od 15. lipnja do 31. srpnja 1999. godine

 


U Muzeju osim prigodnih muzejskih izdanja možete kupiti i suvenire:

MAJICE

Za djecu - 50 kn
Za odrasle – 70 kn

PUZZLE

24 dijelova - 50 kn
80 dijelova - 80 kn

PLATNENE TORBE
– MERIKA - 100 kn

RAZGLEDNICE
- reprint starih razglednica s motivima Rijeke - lot - 20 kn

Muzejski suveniri